Wat kan ik doen met mijn geboekte zomervakantie?
De coronacrisis heeft een grote impact op ons allemaal. Wij krijgen bijvoorbeeld veel vragen over de geboekte zomervakantie wel of niet annuleren. Maar ook of u nu wel of niet het overige deel van een reissom moet betalen. In dit stappenplan vertellen wij wat u kunt doen.
De coronacrisis heeft een grote impact op ons allemaal. Nog steeds is veel onzeker, onder andere de mogelijkheid op een vakantie in het buitenland. De zomervakantie komt steeds dichterbij. De grenzen van een aantal landen gaan langzamerhand weer open voor toeristen, zoals België, Duitsland, Oostenrijk en Italië. Maar het
ministerie van Buitenlandse Zaken geeft nog steeds code oranje of rood af voor landen in de wereld. Volg daarom dit stappenplan van onze
adviseur Ans Nooteboom en Nh1816 Verzekeringen.
Stap 1: nooit zelf annuleren
Wij adviseren u om een geboekte reis nooit zelf te annuleren. Neem eerst contact op met uw reisbureau, luchtvaartmaatschappij of geboekte accommodatie. Volgens onze voorwaarden geldt namelijk dat de reisorganisatie waar u uw vakantie hebt geboekt als eerste een voorstel moet doen voor terugbetaling of compensatie van de annuleringskosten. Denk aan een voucher, tegoedbon of mogelijkheid tot omboeken. Dit geldt voor alle reisbureaus, ongeacht of ze zijn aangesloten bij de ANVR of niet. Overleg daarom eerst met hen over een oplossing, eventueel in overleg met jouw adviseur.
Betalen van de reissom?
Ons advies: vraag uitstel van betaling aan bij uw reisorganisatie, vanwege de onzekere situatie, tot het moment waarop duidelijk is of de reis wel of niet door kan gaan.
Wil de reisorganisatie hier niet aan meewerken? Vraag dan eerst schriftelijk aan de reisorganisatie of zij geld teruggeven binnen 14 dagen en geen voucher aanbieden, als u de betaling doet maar de reis vervolgens toch niet door kan gaan door de coronabeperkingen. Er zijn vervolgens twee opties:
- Wil de reisorganisatie deze toezegging wel schriftelijk aan u bevestigen? Dan kunt u de betaling doen. Houd vervolgens contact met de reisorganisatie over het wel/niet door laten gaan van uw reis.
- Wil de reisorganisatie deze toezegging niet schriftelijk aan u bevestigen? Geef dan aan dat u, als boeker van de reis, de betaling eenzijdig opschort vanwege de onzekere situatie. Let op: dit mag niet worden gezien als een annulering van de reis. Wacht vervolgens de reactie van de reisorganisatie af. Ga daarna in overleg met uw adviseur.
Stap 2: bericht afwachten van de reisorganisatie
De reisorganisatie (reisbureau, vervoerder, verhuurder of aanbieder) waar jij uw vakantie hebt geboekt, neemt normaal gesproken enkele weken voor uw vertrekdatum contact met u op. Omdat in alle landen nog steeds een negatief reisadvies geldt met code oranje of rood, zal de reisorganisatie met u overleggen over annuleren van de geboekte reis en de compensatiemogelijkheden die zij aanbieden. Bijvoorbeeld restitutie, een voucher of gratis omboeken naar een andere datum.
Zelf contact opnemen?
Let op: hoort u niets van de reisorganisatie en nadert de vertrekdatum al snel (binnen drie weken)? Neem dan zelf contact op met de reisorganisatie en overleg over een oplossing.
Compensatie?
Ontvangt u een vorm van compensatie? Dan is het belangrijk te weten dat u deze niet zomaar mag weigeren. Als de compensatie een redelijke periode geldig is, bijvoorbeeld een jaar lang, zien wij dit als een op geld te waarderen (financiële) compensatie.
Stap 3: biedt de reisorganisatie geen oplossing? Neem contact op met uw adviseur
Hebt u contact gehad met uw reisorganisatie? Biedt zij géén restitutie of compensatie? Neem dan contact op met uw adviseur. Dan beoordelen wij samen of u uw annuleringskosten kunt terugkrijgen.
Bij Nh1816 Verzekeringen kunt u annuleringskosten terugkrijgen onder zes voorwaarden. In ieder geval moet gelden dat:
- uw reis vóór 20 maart 2020 is geboekt;
- op het moment van boeken nog geen negatief reisadvies gold voor uw reisbestemming;
- op uw vertrekdatum wél een negatief reisadvies geldt voor uw reisbestemming.
Nodig: schriftelijk bewijs
Wilt u een beroep doen op uw annuleringsverzekering? Zorg er dan voor dat u een schriftelijk bewijs hebt van de reisorganisatie, waarin staat dat u geen enkele vergoeding krijgt (in welke vorm dan ook) voor annuleren van de reis door de reisorganisatie. Dit kunt u delen met uw adviseur.
Toch op reis?
Kan uw reis doorgaan, omdat het land zijn grenzen weer opent voor toeristen? Uw doorlopende reisverzekering van Nh1816 blijft geldig als u op reis gaat, maar let op:
Zij vergoeden géén schade als aan het begin van uw reis dusdanige omstandigheden bekend of aanwezig waren, dat het maken van kosten hiervoor redelijkerwijs te verwachten was. Bijvoorbeeld als er een negatief reisadvies met code rood geldt voor een land in verband met een staatsgreep en u besluit toch naar dit land te reizen. U wordt tegengehouden bij het hotel en teruggestuurd naar Nederland, waardoor extra kosten ontstaan. Deze schade vergoeden wij niet.
Wij vergoeden wél schade als het land waar u naar toe gaat de grenzen weer heeft geopend, óók als het reisadvies op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken nog niet is aangepast. Het advies van het ministerie is normaal gesproken leidend. Maar op dit moment zijn alle landen in overleg over het al dan niet wijzigen van hun regelgeving en eventueel openen van de grenzen. Er verandert dagelijks dus veel.
Een voorbeeld: stel, u hebt een huisje geboekt in Duitsland. U vertrekt over veertien dagen. De camping belt en zegt tegen u dat u gewoon kunt komen, omdat Duitsland zijn grenzen weer heeft geopend. Tegelijkertijd staat Duitsland nog steeds op code oranje volgens het ministerie van Buitenlandse Zaken. Als u in dit geval besluit wél op reis te gaan en er gebeurt iets op vakantie, dan vergoeden wij eventuele schade volgens de voorwaarden van de doorlopende Nh1816-reisverzekering.
Tot slot willen wij nogmaals benadrukken om uw reis niet zelf te annuleren!
Wij volgen het nieuws op de voet en blijven u informeren.
(Bron: NH1816)