Het lijkt verleidelijk: de scooter van uw kind verzekeren tegen een veel lagere premie dan het kind zelf zou moeten betalen. Toch is het niet verstandig om de jongste bestuurder onvermeld te laten: in geval van schade kan een verzekeraar besluiten om niet uit te keren of om een hoog eigen risico te hanteren.
Jongeren betalen een stuk meer verzekeringspremie voor hun scooter dan bijvoorbeeld iemand van middelbare leeftijd. Alle aanbieders van scooterverzekeringen hanteren een leeftijdstoeslag. Onderzoeksbureau MoneyView zocht uit dat het gemiddelde premieverschil tussen een 16-jarige en een 45-jarige bestuurder voor een Peugeot-scooter ruim 1.600 euro op jaarbasis bedraagt bij een volledig casco dekking. Het premieverschil wordt nog groter bij bijvoorbeeld een hogere diefstalkans zoals het geval is bij een Vespa-scooter.
Een bromfiets wordt geregeld verzekerd op naam van de ouders. Dat kan en is tot de leeftijd van 18 jaar ook vrij gebruikelijk, maar er moet wel bij worden vermeld wie de regelmatige bestuurder is. De verzekeraar vraagt daar naar en zal de premie mede baseren op de leeftijd van deze jongste bestuurder.
Is het kind niet bij de verzekeraar bekend, dan kan dat financiële gevolgen hebben. Volgens MoneyView hebben alle aanbieders in hun voorwaarden staan dat er een verhoogd eigen risico geldt voor schades die zijn veroorzaakt door een jongere bestuurder, die niet opgegeven is als regelmatige bestuurder. Dit extra eigen risico loopt uiteen van 200 tot 3.000 euro per schadegebeurtenis.
Ook zijn er verzekeraars die helemaal geen dekking bieden voor verkeersschade veroorzaakt door een onbekende jongere bestuurder, ook niet wanneer het een schade aan een ander betreft. Tot slot kan het nog zo zijn dat de verzekeraar het achterhouden van de bestuurder als fraude aanmerkt.
(Bron: Adfiz)